Så mange pakker modtager vi i Danmark

Vi overlaster pakkevægte med alle de pakker, som vi bestiller hjem

Håndskrevne breve, frankeret og sendt, er en saga blot. Med smartphonen klistret til hånden og en mail-kultur så inkorporeret i vores samfund, at vi snildt kunne undgå at snakke sammen, er det ikke sådan at overbevise danskerne om det nostalgiske og fine i at holde fast i den fysiske post. Over 50 % af alle husstande har tilmeldt sig “Reklame – Nej tak” ordningen og mens postkassen står tom gør de gamle posthuse-bygninger ligeså.

Men PostNord og øvrige fragtfirmaer mangler bestemt ikke arbejde – nu kommer arbejdet blot i hårdere og mere firkantet kasser. Alene i julen 2018 håndterede PostNord 11 millioner pakker, som var bestilt hjem af danskerne fra overalt i verden. Pakkevægtene har uden tvivl været overbelastet – og alt tyder på, at det vil fortsætte sådan.

Vi er selv skyld i postvæsenets langsommelighed

Det er blevet en umulig affære for postomdelingen at levere vores pakker ved hoveddøren. I dagstimerne er vi ikke hjemme til at tage imod dem og grundet pakkernes størrelse, kan posten ikke længere klemmes ned i postkassen. Dette dilemma er også en af grundene til, at de regulære posthuse har måttet dreje nøglen om. PostNord har måttet “tænke ud af postkassen” og derfor er posthuset, som vi kender det, nu blevet en indlemmet del af dit lokale supermarked, tankstation eller kiosk.

De notoriske postmænd er sjældnere på gaden i egen person, for der fragtes mindre til privatadresser. Derfor er forsendelse af de gode gamle breve efterhånden også en langsommelig proces. Nogle vil endda mene, at en brevdue kan klare opgaven hurtigere. Groft sagt er det dog vores egne vaneændringer som er skyld i det “sløve” postvæsen.

43.287 pakker fra Kina… Dagligt!

På danskernes top 20-liste over foretrukne webshops, finder vi både WISH, Aliexpress og Ebay. Alle tre kinesiske hjemmesider, hvorfra du kan købe gak og gøjl til absolut ingen penge. Vi er blevet så glad for det kinesiske vareudvalg, at der hver eneste dag lander 43.287 pakker på dansk jord, fragtet hele vejen fra Kina.

I samhør med den generelt stigene e-handel har det for PostNord betydet, at de på blot 5 år har måtte åbne 500 nye udleveringssteder. Ifølge en undersøgelse som Foreningen for Danske Internethandel (FDIH) står bag, vil den vilde udvikling fortsætte. I 2018 svarede hver tredje spurgte forbruger, at de havde i sinde at handle endnu mere på nettet i 2019.

Disse ting køber vi online

Der er efterhånden ingen begrænsninger for, hvad vi kan finde på at bestille online – og meget gerne på abonnement. Med få klik handler vi alt hjem online, lige fra tøj og skønhedsprodukter til madvarer og toiletpapir. Vi forbereder os ligeledes på fremtidige oplevelser online. Ikke så overraskende forventer danskerne især at bruge penge på rejser i år 2019.

I 2019 forventer vi at bruge penge på:

  1. Rejser (46%)
  2. Tøj, sko og smykker (46%)
  3. Kulturoplevelser (39%)
  4. Film, musik, bøger og legetøj (34%)
  5. Elektronik og hvidevarer (31%)
  6. Personlig pleje, kosmetik, medicin og kosttilskud (27%)
  7. IT, tele og Foto (25%)
  8. Sports og fritidsudstyr (24%)
  9. Dagligvarer, mad og drikke (23%)
  10. Hobby- og kontorartikler (18%)
  11. Bolig, have og blomster/planter (11%)
  12. Auto, både og cykeludstyr (8%)

Andet (3%)

Anders